Dag 5 - Amsterdam

Idag begav vi oss äntligen mot Amsterdam, vilket har varit målet för många under denna resa. Dagen började runt 06.00 med den tredje och sista frukosten på hotellet i Bryssel. Bussen rullade därefter iväg klockan 07.00. Bussresan till Amsterdam tog ungefär 3.5 timmar, vilket var betydligt mindre än beräknat.

Första stoppet var på Amsterdams Rijksmuseum, som är ett historiskt konstmuseum. Vi fick där en guidad tur som tog ungefär en timma.

Efter museumet fick vi fritid fram till klockan 15.30. Vi valde alla att spendera den på olika sätt. Vissa tog tillfället i akt och shoppade loss, andra testade på Amsterdams matutbud medan andra tog en tur förbi bland annat Red Light District. När klockan började närma sig återsamling skulle vi alla ta oss genom hela staden för att träffas vid Centralstationen, där vi skulle påbörja dagens nästa stopp - båtturen.

Båtturen skulle som sagt börja 15.30, dock fick vi ta en lite senare tur. Dert var en stor båt som körde oss genom stadens alla olika områden, samtidigt som en översatt röst guidade oss.

Efter båtturen uppstod en liten diskussion om NÄR vi skulle åka hem. De flesta eleverna, samt några av lärarna, var väldigt sugna på att stanna kvar i staden längre än bestämt, medan vissa ville hem tidigare. Det hela slutade dock med att vi begav oss hemåt vid utsatt tid, 18.30. Vi fick alltså en fritid på ungefär två timmar. Den spenderades på liknande sätt som första fritiden; restaurangmat, turistattraktioner och shopping. Med andra ord var det en väl spenderad dag i en otroligt fin stad.

Dagen var dock inte slut än. Framför allt hade vi ytterligare en bussresa på två timmar, denna mot hotellet. Efter fyra nätter på hotell med kanske inte den högsta standarden blev vi glatt förvånade när vi kom fram till detta. Stora rum, stora sängar, nystädat, stora badrum inklusive badkar, en stor TV och framförallt har vi även fått varsina balkonger! Med andra ord kommer den sista natten utomlands att bli väldigt bra.