Hemma igen!

I lördags kom vi hem igen, vid ca 22.00. Denna dag hade vi den längsta bussturen på hela resan, men inga olyckor skedde vad vi vet, förutom att alla nog var helt utmattade resten av helgen.

Nu kan vi alla se tillbaka på en fantastisk vecka med många nya intryck och upplevelser. Det får vi tacka alla medverkande och Rudbecksgymnasiet för. Vi tycker att alla personer bidragit på ett bra sätt genom att vara allmänt glada och positiva. Det vi lärt oss under veckan i Bremen, Bryssel och Amsterdam lär nog heller ingen av oss glömma i första taget.

Stort TACK!

Dag 5 - Amsterdam

Idag begav vi oss äntligen mot Amsterdam, vilket har varit målet för många under denna resa. Dagen började runt 06.00 med den tredje och sista frukosten på hotellet i Bryssel. Bussen rullade därefter iväg klockan 07.00. Bussresan till Amsterdam tog ungefär 3.5 timmar, vilket var betydligt mindre än beräknat.

Första stoppet var på Amsterdams Rijksmuseum, som är ett historiskt konstmuseum. Vi fick där en guidad tur som tog ungefär en timma.

Efter museumet fick vi fritid fram till klockan 15.30. Vi valde alla att spendera den på olika sätt. Vissa tog tillfället i akt och shoppade loss, andra testade på Amsterdams matutbud medan andra tog en tur förbi bland annat Red Light District. När klockan började närma sig återsamling skulle vi alla ta oss genom hela staden för att träffas vid Centralstationen, där vi skulle påbörja dagens nästa stopp - båtturen.

Båtturen skulle som sagt börja 15.30, dock fick vi ta en lite senare tur. Dert var en stor båt som körde oss genom stadens alla olika områden, samtidigt som en översatt röst guidade oss.

Efter båtturen uppstod en liten diskussion om NÄR vi skulle åka hem. De flesta eleverna, samt några av lärarna, var väldigt sugna på att stanna kvar i staden längre än bestämt, medan vissa ville hem tidigare. Det hela slutade dock med att vi begav oss hemåt vid utsatt tid, 18.30. Vi fick alltså en fritid på ungefär två timmar. Den spenderades på liknande sätt som första fritiden; restaurangmat, turistattraktioner och shopping. Med andra ord var det en väl spenderad dag i en otroligt fin stad.

Dagen var dock inte slut än. Framför allt hade vi ytterligare en bussresa på två timmar, denna mot hotellet. Efter fyra nätter på hotell med kanske inte den högsta standarden blev vi glatt förvånade när vi kom fram till detta. Stora rum, stora sängar, nystädat, stora badrum inklusive badkar, en stor TV och framförallt har vi även fått varsina balkonger! Med andra ord kommer den sista natten utomlands att bli väldigt bra.

Dag 4

Torsdag.

Denna dag blev en dag på temat EU. Alla klasser skulle besöka EU-parlamentet och Parlamentarium på eftermiddagen, men på förmiddagen fick vi dela på oss. Medan NA11 fick en ledig morgon inne i Bryssel, fick SA11 och EK11 ta sig till EU:s kommission. ES11 gick på konstmuseum.

Något som stressade oss var trafiken i Bryssel. Eftersom det är en storstad var det mycket köande och svårt att ta sig fram på vägen. Därför blev vi lite försenade till våra destinationer. På kommissionen väntade en "lektion" i vad kommissionen gör för något. Bra att lära sig mer om detta för oss samhällare och ekonomer!

Senare besökte vi alla Parlamentarium, som var ett slags museum för EU. Man fick gå runt själv och läsa och lyssna. Vi kom också till EU-parlamentet där vi fick veta mer om hur EU styrs och så vidare.

Även idag fick vi fri tid i Bryssel. Vi fick passa på att njuta av staden det sista då vi imorgon vid 7.00 lämnar den. Då ska vi försöka köra ut från de lite krångliga vägarna vid hotellet, mot Amsterdam i Nederländerna! En resa som tar ca 4 timmar. Eftersom vi får gå upp vid ca 6.00 för frukost är vi glada att vi kan sova på bussen senare. Vi är också glada att få komma till ett nytt hotell, då vi behöver mer yta för att kunna fortsätta vara snälla mot varandra.

Dag 3

Onsdag.

Efter en första natt på vårt hotell i Bryssel väntade ett besök på arbetslägret i Brendonck. Ett läger bevarat från andra världskriget då många oliktänkande fick komma hit. Ett intressant besök som nog berörde många av oss.

Efter det tog vi oss in till Atomium, inne i Bryssel. En enorm konstruktion med 102 meter som högsta höjd, föreställande en molekyl. Vi tyckte det var mycket häftigt att se detta. Man fick åka upp i de olika "bollarna" via hiss och rulltrappa.
Vi åkte upp till toppen. Därifrån kunde man se långt. Lite läskigt att bara vara i en kula så högt över marken!

Vi har även haft lite tid att själva få upptäcka Bryssel idag. Vissa gick till McDonalds, och andra till olika butiker.

Dag 2

Tisdag.

Frukosten serverades halv 8 på hotellet utanför Bremen. Senare rullade bussen klockan halv 9 mot Bremens universitet. Resan tog ca 30 minuter. På universitetet gick vi först vilse och senare fick vi en guidad tur. Vi fick även lyssna på information om skolan från en studievägledare.

Efter lunch på universitetet åkte vi ner mot Bremens centrum för lite egentid i staden. Vi noterade bland annat att det fanns många riktigt stora, gamla och fina hus i många olika färger där.

Senare blev det en ganska lång busstur mot BELGIEN, närmare bestämt huvudstaden Bryssel. För en stund sedan anlände vi. Vissa missförstånd har skett då det bokats "dubbelrum" istället för "tvillingrum", vilket resulterade i rum med dubbelsängar istället för två åtskilda, och endast ett täcke per säng för alla medresenärer.
Detta kompenseras med bättre WI-FI än på förra hotellet.

Dag 1

Måndag.

Idag började vår resa genom Europa. 06.00 rullade bussen från Tidaholm och efter stopp i Helsingborg och Hamburg var vi lagom trötta när vi anlände till hotellet klockan 18.00. På kvällen gick vi gemensamt och åt en trerätters middag på Gasthaus Gerken som var en typisk tysk restaurang.

Förrätt: Soppa. Detta var en traditionell rätt. Tror att vi alla reagerade på det "lite annorlunda" uteseendet och smakerna. Men å andra sidan hade vi ju mer plats i magen till resten av middagen.

Huvudrätt: Kotlett, kyckling, potatis, sås och diverse grönsaker. Maten serverades till borden där man själv fick plocka till sig det man ville.

Efterrätt: Olika typer av mjuka kakor, exempelvis äppelkaka och vinerbröd. Som svensk hade man kanske önskat lite vaniljsås eftersom kakorna var väldigt torra. Vissa av oss blev också besvikna på att det inte fanns något med choklad i utbudet.

Sammantaget en trevlig middag som vi tackar lärarna för. Resten av kvällen spenderades på hotellet innan det var dags att sova.

Snart åker vi...

På måndag är det dags – då tar vi i klasserna SA11, EK11, NA11 och ES11 sikte på Europa och Bryssel. Via den här bloggen kan ni som är kvar här hemma följa vår resa.

Vi åker allihop, men vi som ansvarar för bloggen heter Amanda, Johanna och Mikaela.

Vår färdplan är följande:

• Måndag – vi lämnar Tidaholm och styr mot Bremen
• Tisdag – resan går vidare mot Bryssel
• Onsdag – stopp vid Atomium och koncentrationslägret Breendonk
• Torsdag – på plats i EU-kommissionen och parlamentet
• Fredag – resan tar oss via Amsterdam…
• Lördag – …tillbaka till Tidaholm

Detaljer från resan kommer att publiceras här varje dag. Följ gärna med oss på resan!

Välkommen till min nya blogg!